Google Analytics og GDPR
Som de fleste efterhånden nok har hørt, kommer der en ny persondataforordning kaldet GDPR eller persondataforordningen fra EU. Den træder i kraft 25. maj 2018.
Derfor er du som bruger af systemer som Google Analytics forpligtet til at forholde dig til hvordan du opbevarer data fra dine brugere på dine hjemmesider.
Google tilpasser sig som alle andre løbende deres systemer i henhold til de retningslinjer som de skal leve op til i forbindelse med GDPR. Den seneste ændring Google har lavet omkring Google Analytics, kommer fra i dag, hvor Google har annonceret at de har lavet en Data retention controls – på dansk kaldet “Dataopbevaring”.
Ændringen består i, at du nu kan ændre opbevaringsperioden for de data, som du sender via Google Analytics, f.eks. data som er knyttet til cookies, bruger-id’er eller annoncerings-ID’er. Det betyder med andre ord, at du kan sætte en indstilling for, hvor længe Google skal gemme de data du indsamler. Du kan godt ændre indstillingerne allerede nu, men bemærk at de først slår igennem fra 25. maj 2018.
Når du logger ind i Google Analytics, finder du indstillingen ved at vælge “Administrator” -> “sporingsoplysninger” under egenskaber på din ejendom. Her vælger du “Dataopbevaring”:
Her kan du vælge hvor længe dine data skal opbevares før de slettes:
Tilføjer du denne information på din Cookie side på din hjemmeside, sørger du samtidig med at informere dine brugere om, hvor længe du gemmer dine data.
Når du nu alligevel skal logge ind i Google Analytics, kan du samtidig overveje om der er andre ændringer du kan lave i samme hug. Her kan du blive inspireret af DI Handel som har skrevet et indlæg om hvilke faldgrupper du skal være opmærksom på.