Amazon onboarding

Amazon onboarding er et begreb der dækker over det at starte op og komme i gang med at anvende platformen. Det kan sammenlignes med at onboarde et fly når man skal ud og rejse. Her er der også en række ting som skal være opfyldt for at man kan få lov til at gå ind i flyveren. Bl.a. skal man have et boarding pas o.s.v.

Jeg har de seneste år hjulpet mere end 20 mindre og mellemstore virksomheder i gang på Amazon. Den erfaring gør mig til en af de mest erfarne Amazon konsulenter i Danmark på netop dette område.

se udvalgte Amazon cases

Hvad dækker onboarding processen og hvordan kommer man i gang?

På Amazon dækker det områder som:

  • Kontooprettelse
  • Kontogodkendelse
  • Oprettelse af produkter
  • Optimering af produkttekster og billeder samt andre produktinformationer
  • Opsætning af annoncering
  • Gennemgang af platformen

Det er de ting som man minimum skal igennem for at komme i gang på Amazon. Det kaldes også FBM, som står for Fullfillment By Merchant. Dette er et ord der dækker over at man selv sælger på Amazon ved at administrere sit eget lager.

Ønsker man at sælge gennem Amazons lagre, kaldes det FBA. Det står for Fullfillment By Amazon. Det betyder at det er Amazon der står for at håndtere opbevaring af varer, udsendelse af varer og håndtering af returvarer. Dette betaler man et ekstra gebyr for at Amazon håndterer, til gengæld giver det en række fordele på platformen som vi vil komme ind på senere.

Ønsker man at anvende FBA, skal man udover førnævnte ting også igennem følgende:

  • Oprettelse af momsnummer i de lande som man ønsker at anvende til FBA. I Tyskland skal man ydermere have et tysk skattenummer.
  • Oprettelse af shipping plan der beskriver hvilke varer man sender af sted.
  • Afsendelse af varer til Amazons lagre.

Bemærk at dette er de ting man som minimum skal igennem og have optimeret på for at kunne starte med at sælge på Amazon. Derudover er der en lang række ting man desuden kan gøre for at optimere yderligere på tingene og dermed forbedre sine muligheder for salg. Dette hjælper jeg også gerne med, i det som jeg kalder fase 2.

Men først og fremmest skal man igennem fase 1, som typisk består af ovenstående punkter.

Gør brug af en erfaren rådgiver for at undgå faldgrupper

Jeg anbefaler at man rådfører sig med en Amazon konsulent inden man går i gang med platformen. Hvad enten det er mig eller en anden. Jeg har set mange eksempler på at virksomheder selv går i gang og så laver fejl i opstartsprocessen. For Amazon fungerer bedst når man gør som man skal. Laver man fejl, er det ofte vanskelig at rode sig ud af det igen, og så vil mange af konsulenttimerne i starten gå med at rydde op, fremfor at komme rigtigt og godt i gang.

Jeg har efterhånden hjulpet mere end 20 virksomheder i gang på Amazon. De fleste på Amazon DE eller UK. Jeg har hjulpet:

  • Mindre virksomheder med få ansatte og få produkter.
  • Mellemstore og mere etableret virksomheder med mange forskellige produkter og flere ansatte / ressourcer.
  • Virksomheder som selv sælger som FBM på Seller Central.
  • Virksomheder som sælger gennem Amazon FBA via Seller Central.
  • Virksomheder som sælger gennem Vendor Central, som er Amazons WholeSale platform, hvor Amazon selv sælger dine varer.
  • Virksomheder som selv er gået i gang og som ønsker hjælp senere i processen.
  • Virksomheder som ønsker hjælp til hele processen, helt fra starten af.

Det har alt sammen givet mig en masse erfaring med Amazon onboarding processen. Den erfaring kan nu komme dig til gode. Kontakt mig gerne for at høre nærmere om hvordan jeg kan hjælpe din virksomhed godt i gang på Amazon.

Ring 61 30 02 73 for at høre mere