Amazon krav til produktdata

Amazon krav til produktdata

Når man arbejder med produktdata på Amazon, vil man ofte rende ind i at Amazon krav overstiger de produktdata man har arbejdet med tidligere. Det er der en rigtig god grund til. Amazon ved nemlig at jo flere informationer du giver til brugerne, desto nemmere er det for dem at beslutte sig for om de køber produktet eller ej. Så når Amazon stiller krav til dig, er det ikke for at generere dig, det er for at hjælpe dig med at præsentere dine produkter bedst muligt.

Grundlæggende krav til produktdata

På Amazons hjemmesider kan du finde detaljeret beskrivelser over hvilke krav der er til de forskellige produktdata. Kort sagt kan de opsummeres således:

  • Titel. Må max indeholde 200 tegn.
  • Bullets. På Amazon har du op til 5 bullet tekster til at beskrive / fremhæve egenskaber ved produktet. De må max fylde 500 tegn hver.
  • Produktbeskrivelse. Må max indeholde 2000 tegn.
  • Produktbilleder. Skal minimum være 1000 px i enten højden eller bredden. Ellers vil zoom funktionen ikke fungerer på Amazon. Produktet skal fylde mindst 85% af billedet, så der ikke er for meget “tom” baggrund på billedet. Derudover skal billederne helst (som minimum det første billede) være fritlagt med hvid baggrund.

Andre produktdata

Udover de grundlæggende krav som er mere eller mindre obligatoriske hvis du vil være synlig på Amazon, så er der en række felter som skal udfyldes for ikke at få en “Quality missing” besked i administrationen. Disse felter varierer fra produkttype til produkttype, men for tøj kan det f.eks. være længden, og for sko kan det være hælhøjde. Dette er altså informationer som Amazon anbefaler at man udfylder, men produkterne vil stadig blive vist hvis man ikke gør det, blot med denne manglende kvalitetsbemærkning i administrationen.

Eksempel på "Quality warning" i Amazon administrationen

Eksempel på “Quality warning” i Amazon administrationen

Derfor vil man opleve, at skal man have udfyldt alle de felter som Amazon anbefaler, skal der produceres en del mere nyt indhold i forhold til de data man typisk har på en webshop. Derfor skal man gøre op med sig selv, hvilke data man ønsker at vise på Amazon. Her anbefaler jeg at hive fat i en Amazon konsulent for at få sparring på hvilke produktdata der kunne være relevante for din type virksomhed – hvad enten du skal oprette produkterne manuelt, eller via en integration.

Kontakt mig hvis du ønsker sparring på dine produktdata

Ønsker du hjælp eller sparring til at få afklaret hvilke produktdata der kunne relevante for dig at få lavet, er du velkommen til at hive fat i mig.

Se muligheder

Du kan vælge at se det som et problem at du nu skal til at få produceret en masse ekstra data for at fremstå godt på Amazon. Eller du kan vælge at se det som en mulighed. Disse nye produktdata kan du nemlig med fordel også implementere på din egen webshop, og dermed udnytte dataene flere forskellige steder. Hvorfor nøjes med at få produkterne på Amazon til at se godt ud, hvis du også har en webshop ved siden af som kunne drage nytte af disse nye produktinformationer.

Så det kræver noget ekstra tid og ressourcer at komme godt i gang på Amazon, men investeringen er ofte givet godt ud, hvis du får lavet en rigtig god produktvisning.