5 fejl du ofte laver i din kravspecifikation

Succes med PIM

5 fejl du ofte laver i din kravspecifikation

Kravspecifikationen skal gerne fungere som bindeleddet mellem kunde og leverandør, derfor er det essentielt at du får styr på detaljerne og undgå fejl og misforståelser når du udarbejder den. Detaljerne har jeg været inde på i et tidligere blog indlæg, så her fokuserer vi på hvilke fejl der typisk opstår når man skal udarbejde sin kravspecifikation til eksempelvis en ny webshop løsning.

  1. Fokus på eksisterende arbejdsgange frem for nye.
    Der kan være en tendens til at fokusere for meget på at beskrive hvordan man gør tingene i dag, frem for at beskrive hvordan man godt kunne tænke sig at det skulle være. Hvis du selv kunne vælge hvordan en arbejdsgang skulle være fra A-Z, uden hensynstagen til begrænsninger i nuværende IT-systemer, medarbejdere, leverandører, nuværende arbejdsgange m.m., hvordan skulle den så være. Kan du beskrive det, er det nemmere for dem der skal lave det nye setup, at få valgt de rigtige systemer og løsninger der kan opfylde disse behov.
  2. Kravene er for upræcise.
    Det er ikke nok at skrive, at man ønsker en SEO optimeret hjemmeside. Google har mere end 200 faktorer der påvirker din placering på Google, derfor er du nødt til at få præciseret hvad der er vigtigt for dig at få lavet. Det kunne være krav til hastighed på sitet som er en vigtig SEO faktor. Her kan du lave en måling på dit nuværende site, og så i kravspecifikationen beskrive hvilke forventninger du har til det nye site. Det kunne f.eks. være at alle sider skal loade inden for x tid, eller som minimum loade hurtigere end det nuværende site. Du kan også kontakte en SEO specialist med henblik på at få noget konkret feedback, som du så kan tilføje i din kravspecifikation.
  3. Urealistiske forventninger til løsning ud fra økonomien i projektet.
    Virksomheder vil gerne have den bedst mulige løsning, men helst betale så lidt som muligt for løsningen. Dog er det således, ligesom med mange andre ting, at man som regel får hvad man betaler for. Betaler man for en Ford løsning, kan man ikke forvente at få en Ferrari løsning. En Ford løsning kan være en udmærket løsning i forhold til det budget man har, så vær realistisk i dine forventninger til, hvor langt pengene rækker.
  4. Aftal rammerne for projektet.
    Der hvor projekter ofte går galt, er i forventningsafstemningen mellem kunde og leverandør. Vær præcis i dine formuleringer omkring hvad der er med i projektet, og hvad der ikke er – eller bed din leverandør om at være det, hvis det er dem der laver kravspecifikationen. Et eksempel kan være, at der i kravspecifikationen står at sitet skal fungere i alle gængse browsere, men at der ikke står præcis hvilke browsere løsningen skal fungere i. Derfor vælger leverandøren at optimere sitet til Chrome og Firefox, da det er de browsere de mest anvender og dermed oftest optimerer til. Kunden havde så en forventning om at Internet Explorer også blev understøttet, og forventer derfor at få rettet de fejl der måtte være i IE, inden for projektets økonomi. Dette blev der dog ikke lige snakket om i detaljer mellem kunden og leverandøren da aftalen blev lavet.
  5. Kravene er for tekniske frem for forretningsorienteret.
    Her kan det være at IT-afdelingen har været inde over kravspecifikationen og været primus motor på at få udarbejdet den. Marketing har dog egentlig et ønske om at løsningen skal kunne understøtte forretningen med forskellige lead tiltag på hjemmesiden, men da IT-afdelingen fik ansvaret for at lave kravspecifikationen, fik man i farten ikke lige noteret sig alle forslag fra marketingafdelingen.

 

Leave a Reply