Vigtigheden af opdateret produktdata

Amazon Corona virus situation

Vigtigheden af opdateret produktdata

Opdateret produktdata er lige nu vigtigere end nogensinde.

Facebook, Google Shopping, webshops, iPaper, Amazon…

De seneste år er der kommet flere og flere kanaler og systemer til. Og der er ikke noget der tyder på at det er ved at stoppe. Det er derfor nu, at du skal sikre dig et overblik over dine data.

Vigtigt at data er opdateret

De mange kanaler og afsætningsmuligheder gør det vigtigt at holde styr på sine data, og ikke mindst sikre sig at dataene altid er opdateret og korrekte. Hvis der er noget som forbrugerne ikke kan lide, er det når informationerne ikke passer. Står der f.eks. at der er 2 på lager og man derfor laver en bestilling på 2 stk. i en webshop, er det irriterende bagefter at få af vide at produktet faktisk var udsolgt, og at man derfor ikke får sine varer som forventet. Det giver også en masse bøvl for sælgeren, der skal håndtere ordrer som skal annulleres eller ændres.

Synkronisering af data

Sælger man både gennem en webshop og gennem en markedsplads som Amazon, er det derfor vigtigt også at kunne synkronisere sine produktdata mellem de forskellige systemer. Har du 2 stk. på lager og lagerantal på både webshoppen og på Amazon står til 2, så render du hurtigt ind i problemer hvis salg af 2 stk. på den ene kanal gør at produktet så skal sættes til udsolgt på begge kanaler.

Nogle CMS og eCommerce systemer har moduler til at synkronisere produktdata mellem f.eks. sin webshop og Amazon, men det er bestemt ikke alle systemer der har det. Derfor skal du gøre dig nogle overvejelser omkring synkronisering af data, når du tager nye kanaler i brug.

Forskellige kanaler – forskellige krav

Når du skal publicere content til de forskellige kanaler, vil du opleve at der er forskellige krav til dem. Produkttitler til Google Shopping vil ikke nødvendigvis være de samme produkttitler du anvender i din webshop eller på Amazon.

Din produkttitel i din webshop vil måske se sådan her ud:

Senbore Sneakers Black For Men

Mens den på Amazon vil se sådan her ud:

Senbore Men Casual Sports Shoes Air Trainers Fitness Flats Running Athletic Competition Sneakers

Og i Google Shopping visningen når du laver en søgning på Google efter Sneakers, vil du se en helt tredje produkttitel.

På din webshop har du valgt at skrive “Black For Men”, mens der på Amazon er regler om at her må du ikke skrive søgeord som “Black” eller fyldeord som “For” i din produkttitel. På Google Shopping kan det være længden af produkttitlen som gør, at du ikke kan lave den præcise samme produkttitel her.

Dette gør, at du er nødt til at have flere forskellige titel felter i det system hvor du opbevarer dine produktdata i.

Få overblik over dine data

Hvordan holder du så styr på al det content og produktdata? Det kan du f.eks. gøre ved at anvende et PIM-system og/eller et DAM-system. Et PIM-system har netop til formål at holde styr på dine produktdata, og et DAM-system har til formål at holde styr på dine billeder og medie filer.

Et PIM-system vil kunne hjælpe dig med at holde styr på alle de felter du får brug for. Uden et PIM-system vil du skulle administrere alle dine felter og produktdata i mange forskellige systemer. Dette gør, at man hurtigt kan miste overblikket og ikke få opdateret dine produktdata hele vejen rundt. Det kan nemlig være helt skarpe og opdateret data som gør, at kunden vælger at købe hos dig i den sidste ende. Med et PIM-system vil du kunne opdatere alle dine data fra ét, centralt sted. Dette mindsker fejlmargen betydeligt, uanset hvor få eller mange produkter og felter du måtte have.

Få hjælp til at holde styr på dine produktdata

Går du med tanker om at anskaffe dig sådanne systemer, er det derfor vigtigt, at du tænker ind hvor mange kanaler du forventer at anvende – både på den korte bane og på den lange bane.  Det har nemlig betydning for, hvordan systemerne skal sættes op til dig.

Dette kan f.eks. gøres ved at udarbejde en kravspecifikation som detaljeret beskriver dine behov. Du velkommen til at kontakte mig hvis du vil have hjælp til at udarbejde en kravspecifikation. Som uafhængig rådgiver kan jeg hjælpe dig med at sikre, at du får netop det setup som passer til dig – uanset hvilke systemer og kanaler du anvender i dag.

 

 

Leave a Reply