Amazon varemærke registrering

Amazon varemærke registrering

Hvad er en Amazon varemærke registrering?
Varemærke registrering kaldes også i Amazon sprog for “Trademark Registration” eller “Brand Registration”. Det er en betegnelse for den beskyttelse du har når du bruger dit brand navn på Amazon.

Kan jeg sælge på Amazon uden at have en varemærke registrering?

Det kan du godt. Det gør det dog sværere at skille sig ud fra de andre hvis du ikke har. Det gør det også vanskeligere at beskytte dit produkt og at tage fuld ejerskab for det. Derfor anbefales det at få lavet en registrering og dermed udnytte de muligheder som det giver. Det vil vi komme nærmere ind på i dette blog indlæg.

Fordele ved at have en varemærke registrering på Amazon

  • Brand Owner. Du bliver Brand Owner på brandet / varemærket. Det betyder at du får fuld kontrol over de produkter som du opretter og sælge under dette brand navn. Er der andre der sælger samme produkt, vil det være dine tekster og billeder som styre hvilke produktdata der skal vises på Amazon. Er der nogle der misbruger dit brand navn, giver det mulighed for at anmelde dem til Amazon.
  • Brand Store. Mulighed for at lave en custom webshop på Amazon kun indeholdende dine produkter. Amazon kalder dette en “Store Front”, eller en “Brand Store”. Se eksempel på en sådan shop her.
  • Enhanced Brand Content. Også kaldet A+ Content, eller på dansk “udvidet indholdssider”. Se eksempel på dette her.
  • Amazon Vine. Er et program som Amazon tilbyder til Brand ejere. Det går ud på at man giver et gratis produkt væk, mod så til gengæld at modtage et review til sit produkt på Amazon.
  • Udvidet annonceringsmuligheder. Du får mulighed for at opnå bedre og mere individuelt tilpasset placeringer i søgeresultater.
  • Bedre søgeresultater. Amazon vil vise produkter med registreret brands højere oppe i søgeresultaterne.

Hvad koster det at få et registreret varemærke?

Minimumsprisen for at lave selve registreringen for et Europæisk varemærke, ligger på 850 euro (ca. 6.400 danske kroner).

Prisen kan dog variere afhængig af hvilke klasser varemærket skal registreres i, og om du behøver konsulentassistance eller advokathjælp til processen.

Hvordan ansøger man efter et registreret varemærke?

Hvis du skal lave en europæisk registrering, så start med at tjekke om det ønskede brand navn er ledigt. Det kan du gøre ved at søge på Euipo’s hjemmeside. Her har jeg lavet en søgning efter “Nike”:

https://euipo.europa.eu/eSearch/#basic/1+1+1+1/100+100+100+100/nike

Denne søgning viser at “Nike” er optaget som brand navn, da andre allerede har registreret dette. Søg her efter det brand navn som du kunne tænke dig. Finder du et navn som er ledigt, kan du klikke dig herover for at starte ansøgningsprocessen:

https://euipo.europa.eu/ohimportal/en/web/guest/apply-now

Vi vil ikke gå igennem alle trinene i ansøgningsprocessen her, men det er relativ få informationer der skal indtastes for at starte processen. Mange virksomheder får ofte hjælp af et advokatfirma til at lave registreringen, men du kan også forsøge dig selv.

Bemærk at der også er en indsigelsesproces undervejs inden du kan få det godkendt, derfor skal du forvente at det tager nogle måneder at få på plads. Og hvis din ansøgning afvises, vil der går endnu længere tid, da du så skal påbegynde en ny ansøgningsproces med et andet navn.

Jeg har fået mit varemærke registreret, hvad gør jeg nu på Amazon?

Så logger du ind på https://brandservices.amazon.com med din Seller Central bruger informationer. Her skal du få Amazon til at godkende, at du har et registreret varemærke. Før dette er gjort, kan det ikke bruges på Amazon.

For at lave registreringen, skal du bl.a. indtaste nogle firma informationer, samt dit trademark nummer som du har modtaget da du lavede registreringen. Har du alle informationer klar når du går i gang, vil du typisk have din brand registrering på plads i løbet af et par dage.

Skal jeg registrere mit varemærke på Amazon FØR jeg går i gang med at oprette mine produkter på Amazon?

Det er klart en fordel at gøre dette. Når man opretter produkter på Amazon og indtaster brand navnet i brand feltet, vil Amazon ikke kunne godkende brugen af dit brand navn hvis du ikke har registreret det på forhånd i Amazons Brand Registry. Dette tjek af brand navnet gør Amazon for at sikre det mod misbrug. Det betyder i praksis, at det bliver lidt mere omstændigt at få gemt brand navnet under produktoprettelsen.

Det er dog muligt at omgås dette, men det skal gøres på en bestemt måde, og kan give anledningen til fejl, både omkring oprettelsen samt senere hen når du skal redigere din tekst på dine produkter. Så vær varsom hvis du forsøger at oprette produkter med et brand navn som ikke er registreret endnu.

Kontakt mig hvis du ønsker at høre mere om Amazon varemærke registrering

Ønsker du yderligere hjælp eller sparring til området, er du velkommen til at hive fat i mig.